ProjectAndere Gemeentelijke Overheid”

georganiseerd door de Regie en Adviesgroep.

Voor gemeentebesturen en ambtenaren die naar de toekomst kijken!



Gemeente als buitengemeentelijke afnemer (GABA)

Vanwege de op handen zijnde wettelijke verplichting m.b.t. de modernisering GBA zal vanaf 1-1-2007 de GBA dé basisregistratie zijn voor alle persoonsgegevens. Vanuit één centraal systeem worden dan alle persoonsgegevens beschikbaar gesteld.

In het kader van de modernisering GBA komt per 1 juli 2006 het SpG (Startpakket voor Gegevensverstrekking) beschikbaar. Dit SpG zal op termijn de LRD (Landelijk Raadpleegbare Deelverzameling) vervangen. In het SpG worden alle persoonsgegevens verzameld. Het verstrekken van persoonsgegevens aan SpG wordt verplicht. Afnemers van persoonsgegevens bevragen dan niet langer de gemeente waar de betreffende persoon staat ingeschreven, maar het SpG.

Als het SpG geïmplementeerd is, zal voor gemeenten het SpA (Startpakket actualisering) ontwikkeld worden. Hiermee kunnen gemeenten over de bredere functionaliteit van het SpG gaan beschikken. Naar verwachting leidt het SpA in 2007 tot een ingrijpende vernieuwing van de GBA-applicatie. Om te kunnen aansluiten op het SpG is het noodzakelijk om GABA (gemeente als buitengemeentelijke afnemer) te worden. Het BPR verzorgt de aansluiting van gemeenten als GABA in 4 batches per jaar.

Buiten deze op handen zijnde wettelijke verplichting, levert aansluiting als GABA het voordeel op dat personen, die niet in een gemeente wonen, maar waarmee de gemeente wel een relatie onderhoudt (bijvoorbeeld: eigenaren van onroerend goed, ouders van leerlingen, ex-partners van uitkeringsgerechtigden), gevolgd kunnen worden. Als deze personen verhuizen, of als zich andere relevante veranderingen in hun omstandigheden voordoen, dan worden deze wijzigingen automatisch doorgegeven.

VOA
Een gemeente voert verschillende wettelijke taken uit. De autorisatie om persoonsgegevens te mogen gebruiken is afhankelijk van de wettelijke taak die een afnemer uitvoert. Het is aan de gemeente, als uitvloeisel van de WBP, om ervoor te zorgen dat gegevens alleen gebruikt worden ten behoeve van de specifieke wettelijke taak waarvoor het gebruik van betreffende gegevens geautoriseerd is.
Om de gegevens van de LRD/SPG te kunnen raadplegen dient een gemeente te beschikken over een mailbox waarmee gegevens kunnen worden opgevraagd en ontvangen (de zogenaamde VOA). De gemeente, die wordt gezien als een afnemer, dient vervolgens zorg te dragen voor de verspreiding van de berichten over/naar de belanghebbende afdelingen/applicaties.

Resultaat voor gemeente bij aansluiting als GABA:
Vrijwel geen retour gezonden post, altijd de juiste belastingplichtigen, geen aanschrijvingen van overleden personen. Dus minder mutaties en bezwaren achteraf.
De volgende processen kunnen zonder beduidende administratieve consequenties in het kader van de WBP gebruik maken van de faciliteit om “klanten” te volgen. Hiervoor zijn door het Ministerie i.c. BPR model autorisaties opgesteld die gebruikt kunnen worden.

Gemeentelijke belastingen
Sociale werkvoorziening
Wet werk en bijstand
Winkeltijden
Drank en Horecabedrijf
Waardering onroerende zaken
Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen
Huisvesting
Voorziening gehandicapten

Vroegtijdige schoolverlaters
Parkeervergunningen
Pensioenen gemeentepersoneel
Wachtgelden gemeentepersoneel
Afvalstoffenheffing
GBA
Burgerlijke Stand
Grafrechten
Kansspelen

Aanvullende informatie kan verkregen op:

Modernisering GBA
Agentschap BPR


Klik hier voor de homepage


copyright februari 2006

Project Ago:ra