Project “Andere Gemeentelijke Overheid”
georganiseerd door de Regie en Adviesgroep.
Voor gemeentebesturen en ambtenaren die naar de toekomst kijken!
Rapport Globaal Ontwerp Persoonlijk Internet Pagina
Hieronder vindt u de managementsamenvatting uit het gelijknamige rapport van het Projectteam PIP van de Stichting ICTU, vastgesteld op 19 januari 2006.
(Klik hier om het gehele rapport te downloaden als PDF-bestand)
Managementsamenvatting
Het Globaal Ontwerp Persoonlijke Internet Pagina beschrijft het ontwerp, de architectuur, en de werking van de persoonlijke internet pagina. Deze persoonlijke internet pagina is het persoonlijke domein voor particuliere en zakelijke gebruikers waarmee zij hun zaken met de overheid kunnen regelen via het internet. Het PIP is toegankelijk via bestaande portalen van de overheid, zoals www.overheid.nl, het bedrijvenloket, en gemeenten. Ook de persoonlijke domeinen die vanuit een organisatie zoals een gemeente of de Belastingdienst wordt aangeboden zijn (op termijn) vanuit het PIP toegankelijk.
De PIP wordt een gepersonaliseerd portaal dat de informatie en diensten van verschillende overheidsinstellingen in een beveiligde omgeving met elkaar in verband presenteert. Op termijn evolueren de diverse persoonlijke domeinen (die b.v. per sector of domein worden ingericht) naar een geïntegreerd persoonlijk overheidsdomein. Om dit mogelijk te maken wordt in dit document een raamwerk voorgesteld voor een federatief stelsel, waarin op basis van open standaarden domeinen aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Dit houdt in dat zolang de betrokken organisaties dit raamwerk volgen, de koppelingen tussen de persoonlijke domeinen kunnen worden gelegd. Dit voorkomt ‘wildgroei’ en maakt integratie mogelijk. De informatie en diensten worden vanuit de overheidsinstellingen aangeboden. De PIP zorgt dus niet voor de diensten of de vulling van het dossier, maar haalt dit op bij de aangesloten overheidsinstellingen.
De persoonlijke internet pagina geeft een gebruiker inzage in informatie en diensten die voor hem/haar relevant zijn. In de PIP kan een gebruiker persoonlijke informatie opslaan, beheren en hergebruiken in transacties met de overheid. De PIP biedt een overzicht van zaken die men doet met verschillende overheidsinstellingen. De PIP maakt hiervoor gebruik van reeds bestaande en geplande functionaliteiten, zoals de zoekmachine van overheid.nl, de e-Formulieren generator, DigiD voor authenticatie, en definieert daarnaast specifieke functionaliteiten die nodig zijn voor personalisatie en archief. De PIP sluit bij het mogelijke maken van hergebruik van persoonlijke gegevens bovendien aan op de werking van het stelsel van basisregistraties. De PIP draait vooral om de integratie van informatie en diensten, afgestemd op de behoeften van de gebruiker en in een beveiligde omgeving.
De realisatie van de PIP gaat uit van een groeimodel: de diensten die reeds nu via het internet kunnen worden afgenomen kunnen in de eerste versie van de pilot, indien mogelijk, worden opgenomen. Dit ontwerp wordt iteratief ontwikkeld. Naarmate nieuwe inzichten en ervaringen uit de pilot daar aanleiding voor geven, kan het ontwerp worden aangepast. Het plan van aanpak voor de stapsgewijze realisatie van de PIP is in een apart document beschreven.
copyright februari 2006
Project Ago:ra