ProjectAndere Gemeentelijke Overheid”

georganiseerd door de Regie en Adviesgroep.

Voor gemeentebesturen en ambtenaren die naar de toekomst kijken!


Speerpunten van het kabinet voor PAO

Om focus te bewaren en ambities te verwezenlijken benoemt het Kabinet jaarlijks een aantal speerpunten. De Rijksbrede ICT-Agenda is een rolling agenda; bestaande speerpunten worden aangescherpt, oude speerpunten vallen af en nieuwe speerpunten worden gekozen.
Voor 2005 – 2006 benoemde het Kabinet de volgende speerpunten:

  1. Eenmalige aanlevering gegevens
  2. Elektronische identificatie
  3. Sneller op internet
  4. Veiligheid en betrouwbaarheid
  5. Standaarden
  6. Consumentenbeleid
  7. ICT in het (semi)publieke domein

 

1. eenmalige aanlevering van gegevens
Burgers en bedrijven hoeven gegevens nog maar één keer aan te leveren bij de overheid.
Toelichting:

  1. Eenmalige aanlevering van gegevens door burgers en bedrijven pakt het Kabinet op in het kader van de notitie ‘Op weg naar de Elektronische Overheid’ en het programma ‘ICT en Administratieve Lastenreductie voor bedrijven’.
  2. Er komt één Burger Service Nummer voor alle burgers en dat door alle overheidsinstanties kan worden gebruikt. Invoering per 1 januari 2006. Er komt ook één bedrijvennummer gebaseerd op het Kamer van Koophandelnummer.
  3. In zogenaamde basisregistraties worden gegevens van burgers en bedrijven verzameld, die dan nog maar één keer opgevraagd hoeven te worden. Het Burger Service Nummer en het Bedrijvennummer maken dat mogelijk. In 2005 verschijnt een handreiking over het stelsel van basisregistraties. Het wetgevingstraject voor de eerste zes basisregistraties is versneld van 2007 naar 2006

.
2. elektronische identificatie
Burgers en bedrijven kunnen zich elektronisch eenduidig bekend maken bij de overheid.
Toelichting:

  1. De voorziening voor elektronische identificatie wordt sinds september 2004 ontwikkeld en gepresenteerd onder de naam DigiD. Hiermee kunnen burgers èn bedrijven bij gebruik van publieke diensten, eenduidig en elektronisch hun identiteit aantonen en handtekening zetten. DigiD wordt stapsgewijs uitgerold, op termijn samenwerking met marktpartijen (internetbankieren;gsm/sms) beoogd.
  2. Er komt een elektronische Nederlandse identiteitskaart (eNIK) waarmee een volwaardige digitale handtekening kan worden gezet door de burger.

3. sneller op internet
Burgers, bedrijven en instellingen kunnen tegen vergelijkbare kosten een substantieel snellere aansluiting krijgen op internet en daarover geleverde diensten dan nu het geval is.
Toelichting:

  1. Een nationale experimenteer omgeving met voldoende schaalgrootte wordt gecreëerd voor gebruik en ontwikkeling van diensten (Connecting the Dots).
  2. In antwoord op het advies van de Impuls Commissie Breedband worden diensten in de sfeer van de publieke sector gestimuleerd (zie speerpunt 7)
  3. Het Kabinet laat in 2005 onderzoek doen door het CPB naar het mogelijk falen van de markt voor breedbandnetwerken
  4. Het Kabinet laat een onderzoek uitvoeren naar de mogelijke inzet van een financieel instrument gericht op het stimuleren van investeringen door marktpartijen in volgende generatie breedbandnetwerken in Nederland
  5. Het Kabinet werkt samen met een aantal grote steden aan breedbandige ontsluiting van (semi-) publieke instellingen, en werkt ook aan technische afspraken mbt interoperabiliteit (eNorm) en aan kennisuitwisseling (Breedbandcirkel).

4. veiligheid en betrouwbaarheid
Veiligheid en betrouwbaarheid van en vertrouwen in ICT-voorzieningen en internet nemen sterk toe.
Toelichting:

  1. In 2005 – 2006 wordt het project Aanpak Cybercrime uitgevoerd als onderdeel van het Actieplan Veilig Ondernemen II en wetgeving wordt toegespitst op de eisen van de digitale omgeving.
  2. Het opt-in regime inzake SPAM zal ook gaan gelden voor zakelijke gebruikers
  3. Er komt een centraal meldpunt voor de overheid voor cybercrime
  4. Het Kabinet streeft naar internationale afspraken over SPAM.
  5. Mondiaal - in het kader van de WSIS - zal het Kabinet een actieve rol spelen voor beheer van internet (oa. Internet Governance)

5. standaardisatie
Gegevensuitwisseling van en met de overheid wordt gemakkelijker door standaardisatie.
Toelichting

  1. Er wordt een Standaardisatieraad en Standaardisatieforum ingesteld ter bevordering van de interoperabiliteit van elektronische gegevensuitwisseling tussen overheden onderling en tussen overheden en burgers en bedrijven door middel van (open-) standaarden. De taak van het forum is voorbereiding van de Raad, die adviseert over mogelijk toe te passen standaarden.
  2. Er wordt gewerkt aan technische afspraken mbt interoperabiliteit en communicatie-infrastructuren (eNorm; zie speerpunt 3)

6. consumentenbeleid
De ICT-consument beschikt over optimale keuzevrijheid; voldoende kennis; vereenvoudigde klachtenafhandeling, en bescherming tegen inbreuk op rechten
Toelichting

  1. Het actieplan voor Consumentenbeleid in ICT en Telecom gaat in 2005 naar de Tweede Kamer.
  2. De telecommunicatiewet wordt gewijzigd; waardoor o.m de mogelijkheid bestaat om aanbieders van elektronische communicatiediensten verplicht te onderwerpen aan onafhankelijke geschillenbeslechting.
  3. Vanaf eind 2005 kan de consument met vragen over elektronische communicatie terecht bij één aanspreekpunt, vooruitlopend op de op te richten Consumentenautoriteit.

7. ICT in het (semi)publieke domein
De mogelijkheden van ICT worden beter gebruikt en ICT wordt ingezet voor het oplossen van breed gevoelde maatschappelijke problemen.
Toelichting

  1. Het Kabinet ontwikkelde in 2005 het Actieprogramma ICT & Sectoren, gericht op de sectoren mobiliteit, onderwijs, veiligheid en zorg; en maakt een regeling voor innovatieve ICT-diensten en toepassingen.
  2. Daarnaast zijn er veel andere activiteiten (zoals landelijk elektronisch medicatiedossier in de zorg).
  3. Het Regieorgaan ICT-Onderzoek en -Innovatie geeft medio 2005 in het strategisch plan aandacht aan het verbeteren van de verbinding tussen ICT-onderzoek en toepassingen.

Klik hier voor de homepage


copyright februari 2006

Project Ago:ra