ProjectAndere Gemeentelijke Overheid”

georganiseerd door de Regie en Adviesgroep.

Voor gemeentebesturen en ambtenaren die naar de toekomst kijken!


 

PUBERR:
Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen
(Wkpb)

Iedereen die een huis of stuk grond koopt – volgens het Burgerlijk Wetboek een ‘onroerende zaak’ -, wil weten wat er wel of niet mee mag of wat er juist mee moet. Welke publiekrechtelijke beperkingen zijn (van overheidswege) opgelegd aan het pand of de grond waar het pand op staat en door welke overheid? Te denken valt dan aan beperkingen die voortvloeien uit een bestemmingsplan, uit een toegekende monumentenstatus, uit een bodemsaneringsplicht, enzovoorts.

Op dit moment is het voor een koper of eigenaar lastig een totaaloverzicht van al die publiekrechtelijke beperkingen te krijgen, omdat de registratie ervan verspreid is en divers. De Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb) moet ervoor zorgen dat dit verbetert. Het wetsvoorstel bevat namelijk de hoofdlijnen van een nieuw registratiestelsel. Nadere regels met betrekking tot de registratie zullen worden vastgelegd in Algemene maatregelen van bestuur (Amvb’s) of ministeriële regelingen.

Op grond van fase 1 van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (Wkpb) dienen gemeenten vóór 1 januari 2007 ervoor te zorgen dat zij de burger in staat stellen om alle nieuwe besluiten waarin door de gemeente beperkingen zijn opgelegd op het vrije genot van vastgoedeigendom binnen vier dagen nadat het besluit van kracht is geworden, 7 x 24 uur via internet te kunnen raadplegen.

Vervolgens heeft de burger het recht om het bij het besluit behorende dossier te komen inzien (Wet openbaarheid bestuur) en afschriften te vragen (tegen betaling) van de besluiten.

De wetgever heeft gekozen voor een complementair registratiestelsel, waarbij overheden in onderlinge samenwerking verantwoordelijk zijn voor de kenbaarheid van publiekrechtelijke beperkingen.
Het stelsel gaat uit van een registratiesystematiek op twee bestuurlijke niveaus:

Om zorg te dragen voor een compleet beeld staan de gemeentelijke en kadastrale registratie in online verbinding met elkaar.

Gevolgen voor gemeente:

Wat wordt er straks anders ten opzichte van nu?

Vakinhoudelijk niets!!!! Geen van de 17 wettelijke regelingen wordt inhoudelijk gewijzigd.
Wat veranderd is dat informatie sneller beschikbaar moet zijn en via internet.

De kern van de verandering zit hem in de volgende 3 punten:

Om tot deze beschikbaarheid te komen dienen vóór 01-01-2007 drie zaken gerealiseerd te worden:

Deze Puberr-beheerder die de kenmerkende gegevens van de beperkingenbesluiten vastlegt in het digitale beperkingenregister en de beperkingen­registratie, zorgt ervoor dat beperkingenbesluiten binnen vier dagen na bekendmaking via de Dienst voor het Kadaster en de Openbare Registers kunnen worden gesignaleerd.

Hiertoe dient een bestand met alle percelen, met en zonder beperkingen, digitaal beschikbaar gesteld te worden. Dit bestand wordt bij elke bevraging door de Dienst voor het Kadaster en de Openbare Registers geautomatiseerd geraadpleegd.
De Dienst voor het Kadaster en de Openbare Registers betaalt de gemeente voor elke bevraging. Deze werkwijze heet het haalmodel.

Binnen 2 jaar na de invoering van de wet moeten ook de op die datum van kracht zijnde beperkingen in het register zijn opgenomen.

Voor meer informatie zie:
www.vrom.nl
vraag en antwoord over PUBERR


Klik hier voor de homepage


copyright februari 2006

Project Ago:ra