ProjectAndere Gemeentelijke Overheid”

georganiseerd door de Regie en Adviesgroep.

Voor gemeentebesturen en ambtenaren die naar de toekomst kijken!


 

Burgerservicenummer (BSN)

Het is de wens van de regering dat burgers in de toekomst slechts eenmaal hun persoonlijke gegevens hoeven door te geven aan overheidsinstanties en dat de overheid daarna deze gegevens intern uitwisselt i.p.v. de burger opnieuw om dezelfde gegevens te vragen. Met dit doel voor ogen wordt een nieuw, uniek persoonsnummer ingevoerd, het BSN.
Met de invoering van de Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer wordt het BSN ook opgenomen in de GBA. In de GBA vervangt het BSN dan het Sofi-nummer. De gemeenten vormen het uitgiftepunt voor de burgerservicenummers. Daartoe wordt elke gemeente voorzien van een voorraad burgerservicenummers.
 
De wet BSN samengevat in drie verplichtingen voor de gemeente:

Uitgangspunt van de wet BSN is dat indien een persoongebonden nummer (dus ook klantnummers) gebruikt wordt bij de communicatie tussen burger en overheid dat dan in ieder geval het BSN wordt gebruikt. De overheid mag na invoering van de wet BSN geen ander persoonsgebonden nummer meer aan de burger vragen dan het BSN. Hetzelfde geldt indien tussen overheden persoonsinformatie wordt uitgewisseld. Het gebruik van een ander persoonsnummer (behalve het sofi-nummer) op documenten naast het BSN is nog wel toegestaan. Het gebruik van het BSN is echter niet verplicht wanneer voor de gegevensverwerking bij wettelijk voorschrift het gebruik van een ander persoonsnummer is voorgeschreven.

De gemeente is verplicht zich ervan te vergewissen dat het BSN betrekking heeft op de persoon van wie persoonsgegevens worden verwerkt. Dit verifiëren kan op een aantal wijzen gedaan worden.

In veel registraties zijn nu reeds persoonsgegevens gekoppeld aan een sofinummer. Dit sofinummer mag echter alleen omgezet worden in een BSN-nummer indien dit sofinummer direct is verkregen uit de GBA via een geautomatiseerde koppeling (dus niet handmatig ingetypt). Verder moet dit sofinummer ook steeds onderhouden zijn via deze koppeling. Registreert men nu sofinummers zelf/handmatig dan loopt men de kans dat deze sofinummers fouten bevatten of niet meer actueel zijn.
Dit betekent dat binnen- en buitengemeentelijke gebruikers van het BSN-nummer hun bestanden moeten schonen en aanvullen aan de hand van de actuele gegevens in de GBA. De geregistreerde BSN-nummers moeten immers gelijk zijn aan de actuele BSN-nummers zoals deze vanaf het moment van invoering in de GBA voorkomen. Het ministerie (Agentschap BPR) heeft hiervoor een Procedure initiële vulling BSN voor gebruikers opgesteld.

Sofi-nummers werden verstrekt door de belastingdienst maar Burgerservicenummers zullen door gemeenten uitgegeven worden.

De verplichtingen resulteren in implicaties op o.a.:

Aanvullende informatie kan verkregen op:
Programma BSN
Procedure initiële vulling BSN voor gebruikers (PDF-document)
GBA als basisregistratie
Rijksprogramma Andere Overheid


Klik hier voor de homepage


copyright februari 2006

Project Ago:ra