ProjectAndere Gemeentelijke Overheid”

georganiseerd door de Regie en Adviesgroep.

Voor gemeentebesturen en ambtenaren die naar de toekomst kijken!


 

Twee eenvoudige ICT-oplossingen voor een snellere en betere rampenbestrijding (CRIB) in Veenendaal

gemeente Veenendaal

 

Gemeente Veenendaal ontwikkelt twee CRIB-modulen


Burgerzaken heeft binnen de gemeentelijke rampenbestrijding twee belangrijke taken:

Om beide taken goed vorm te kunnen geven heeft Burgerzaken van de gemeente Veenendaal twee modules ontwikkeld. De eerste module biedt de mogelijkheid om binnen 5 minuten bevolkingscijfers én evacuatielijsten te maken in de eerste fase van een ramp. De tweede module is een eenvoudige applicatie voor het registreren van slachtoffers, het matchen van gegevens en het verstrekken via de verwantentelefoon. Deze laatste module wordt door de afdeling Burgerzaken Veenendaal kosteloos ter beschikking gesteld aan andere gemeenten.


Het direct verstrekken van bevolkingsgegevens over het rampgebied


Voordat het CRIB in beeld komt, wordt Burgerzaken vaak al in de beginfase van de ramp gevraagd om cijfers en lijsten over de bevolkingssamenstelling in het potentiële rampgebied. De burgemeester heeft dan vaak de volgende vragen:

In het verleden was dit altijd lastig te selecteren in de GBA-applicatie. Het duurde soms meer dan twee uur. Het mag duidelijk zijn dat dit veel te lang duurt. Daarom is er in Veenendaal een koppeling gemaakt tussen de GBA-bestanden, de vastgoedgegevens, de luchtfoto, de huisnummerkaart en de digitale kaart van de gemeente. Met een paar klikken kan Burgerzaken nu op een laptop een bepaald gebied selecteren op een digitale kaart. Vervolgens kunnen meteen de aantallen bewoners, nationaliteiten, adressen, etc. worden getoond. Daarbij kunnen ook evacuatielijsten, adressenlijsten, etc. worden gemaakt. Het is zelfs mogelijk om direct op deze digitale kaart de risicovolle bedrijven, de brandkranen, de route gevaarlijke stoffen, het hoogspanningstracé etc. te tonen. Binnenkort wordt ook nog informatie over bedrijven opgenomen (soort, aantal werknemers, …) Voor technische informatie of een demonstratie kunt u contact opnemen met Bert Kuijer, hoofd Burgerzaken Veenendaal (voor contactgegevens, zie ommezijde).


Het organiseren van het CRIB


De tweede taak van Burgerzaken betreft het registreren van slachtoffers en evacués voor het kunnen verstrekken van verwanteninformatie. Burgerzaken vond de beschikbare applicaties van de verschillende leveranciers niet voldoende aansluiten bij de wensen van de gemeente. Daarom werd een eigen, eenvoudige en effectieve applicatie gebouwd (open source), die op het netwerk of stand alone (bijv. op een laptop) kan draaien. Met behulp van deze applicatie kan een onbeperkt aantal medewerkers snel aan de slag met het registreren van slachtoffers. Er is slechts een korte instructie voor nodig. Een eenvoudige koppeling met de GBA-gegevens is ook ingebouwd.

De hele applicatie staat op één CD-rom en kan op iedere PC geïnstalleerd worden, indien het reguliere netwerk niet beschikbaar is. En om te voorkomen dat de GBA-gegevens in verkeerde handen vallen, worden deze opgeslagen op zwaar beveiligde USB-sleutels (Bio-Slimdisk) en een beveiligde externe harde schijf (Flagstone). De ervaringen bij de twee gehouden rampenoefeningen in regionaal verband waren positief. De gemeente Veenendaal stelt deze applicatie kosteloos beschikbaar aan alle gemeenten. Veel gemeenten in en buiten de provincie Utrecht gaan in 2006 ermee werken. Hierdoor besparen zij veel (automatiserings)kosten: geld dat nu besteed wordt aan andere gebruiksmaterialen.


Eén draaiboek en werkwijze voor alle gemeenten


Voor het proces CRIB hebben alle gemeenten in de provincie Utrecht in 2005 één gezamenlijk draaiboek opgesteld en ingevoerd. Het voordeel is dat nu iedere gemeente het CRIB op dezelfde wijze organiseert. Dit maakt een goede intergemeentelijke samenwerking mogelijk. Via de Veiligheidsregio wordt gestreefd naar één regiopoel en mogelijk zelfs een of meerdere vaste CRIB-locaties. Verder worden er jaarlijks tenminste twee gemeenschappelijke oefeningen gehouden. Hierbij worden ook andere actiecentra betrokken. Daarnaast worden er gezamenlijk CRIB-materialen ingekocht. Naast het financiële voordeel is het ook handig dat iedere gemeente dezelfde materialen gebruikt. Zo hebben bijvoorbeeld een aantal gemeenten gemeenschappelijk polsbandjes ontworpen en besteld voor de registratie van slachtoffers. Bert Kuijer heeft hiervoor een speciale CRIB-kist samengesteld, waarin alle basismaterialen aanwezig zijn voor een goede registratie op locatie. Denk hierbij aan reflecterende CRIB-vesten, klemborden met formulieren, schrijfmaterialen, kaarten, zaklamp, etc.


Meer informatie?


Voor een demonstratie of meer informatie over deze modules en het regionale draaiboek CRIB kunt u contact opnemen met:
Dhr. Bert Kuijer (Hoofd CRIB Veenendaal), tel 0318 – 538 211, email bert.kuijer@veenendaal.nl.
U kunt bij hem ook terecht voor meer informatie over de CRIB-kist, de polsbandjes en de beveiligde USB-sleutels.

Aanvullende informatie kan verkregen op:


Home    Project Ago:ra    Actueel   Inhoudelijke onderwerpen   Tijdbalk   Leestafel   Diensten  Workshops   Aanmelden    Downloads    Links    Contact    Prijsvraag


copyright mei 2006

Project Ago:ra