ProjectAndere Gemeentelijke Overheid”

georganiseerd door de Regie en Adviesgroep.

Voor gemeentebesturen en ambtenaren die naar de toekomst kijken!


 

Rijksprogramma "Stroomlijning Basisgegevens"

Het Rijk heeft naast het programma "Andere Overheid" ook nog een aanvullend programma "Stroomlijning Basisgegevens". Richt het eerste programma zich meer op een betere Dienstverlening, dit tweede programma gaat voornamelijk over het verbeteren van het Gegevensbeheer van de verschillende overheden. Hiervoor wil het Rijk een aantal "authentieke basisregistraties" aanwijzen.

Wat houden de plannen van het Rijk nu in?

1) Betere dienstverlening voor de burgers.
De minister wil ook dat de overheid met één gezicht naar de burger treedt en dat in 2007 reeds 65 % van de dienstverlening via internet wordt aangeboden. Hiervoor zijn in 2006 landelijk verschillende projecten gestart zoals het Burger Service Nummer (BSN) en het DigiD.

2) De invoering van verplichte, authentieke basisregistraties.
Daarnaast wil de minister alle overheidsinstanties verplichten tot het gebruik van de zogenaamde “authentieke basisregistraties”, om zo de kwaliteit en het breder gebruik van de gegevens binnen de verschillende overheden te verbeteren en tevens een lastenverlichting van 25 % voor burgers en bedrijven te realiseren. In het regeringsprogramma van 2004 zijn de eerste zes verplichte basisregistraties benoemd, die tussen 2007 en 2009 ingevoerd moeten zijn en deels zijn ondergebracht bij gemeenten, waaronder de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA), de Basis Gebouwen Registratie (BGR) en de Basisregistratie Adressen (BRA). Later volgen nog andere, waaronder de Registratie van Niet-Ingezetenen (RNI) (al dan niet als onderdeel van de GBA). Uiteindelijk wordt verwacht dat er in totaal zo’n twintig authentieke basisregistraties worden aangewezen (medio 2010?).

Het Rijk heeft een veertigtal verschillende projecten in petto voor de gemeenten die een relatie hebben met het Rijksprogramma “Andere Overheid”. Verder wordt de gemeente beheerder van een aantal “authentieke basisregistraties” voor de gehele overheid. Op andere basisregistraties sluit de gemeente als afnemer aan.

Steeds alle informatie die bij elkaar hoort op één plek verzamelen. Dat is in essentie een basisregistratie. Dus: alle persoonsgegevens bij elkaar in de Gemeentelijke Basis Administratie, alle gegevens over bedrijven in het Nieuwe Handelsregister, en alle informatie over gebouwen Basis Gebouwen Registratie, grond en grondgebruik Basisregistratie Kadaster, kaartmateriaal Basisregistratie Topografie en adressen Basis Registratie Adressen ook netjes bij elkaar.

Aanvullende informatie kan verkregen op:

Rijksprogramma "Andere Overheid"
Rijksprogramma "Stroomlijning Basisgegevens"


Home    Project Ago:ra    Actueel   Inhoudelijke onderwerpen   Tijdbalk   Leestafel   Diensten  Workshops   Aanmelden    Downloads    Links    Contact    Prijsvraag


copyright mei 2006

Project Ago:ra